بندر گناوه بوشهر

بندر گناوه بوشهر

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که جنوب ایران را فقط با جزایر کیش و قشم میشناسید ، باید بگوییم که سخت در اشتباهید . جاذبه ها و دیدنی های جنوب به قدری زیاد است که هر کدام از آنها میتواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند . استان بوشهر یکی از جاهایی است که قابلیت ها و دیدنی های بسیاری دارد . بندر گناوه بوشهر در این استان از جمله مناطقی است که سالانه مسافران زیادی برای خرید و تفریح به آنجا میروند . بازار ها و زرق و برق این بندر تا آنجایی است که دبی ایران لقب گرفته است . علاوه بر مراکز خرید، طبیعت زیبا و سواحل منحصر به فرد این بندر در شهرت آن تاثیر زیادی داشته . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشد تا شما را با یکی از محبوب ترین مقاصد سفر در جنوب ایران آشنا کنیم .

 

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه بوشهر یک  بندر  دیدنی در این استان است که بین بندر دیلم و شهر بوشهر واقع شده است . شهرستان گناوه با مساحت حدود ۲ کیلومتر در ساحل شمالی خلیج فارس و در فاصله ی ۱۶۰ کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد . طبق نظر کارشناسان قدمت بندر گناوه به دوران ایلامی ها برمیگردد و در زمان ساسانیان در اوج رونق خود بوده است .بنابراین یک منطقه تاریخی به شمار میرود که آثار تاریخی زیادی در آن وجود دارد .

 

 

همه چیز درباره بندر گناوه بوشهر

 

تاریخچه

همانطور که گفتیم شهر گناوه یک شهر تاریخی محسوب میشود که بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد . در هر جایی از شهر که پا بگذارید داستانی تاریخی در پس آن وجود دارد . بعضی از آثار گناوه قدیم که امروزه تیرسول (در معنای شن فشرده)، تل گوری، تل گنبد، تل امامزاده و تل مناره نام دارد هنوز بر جای مانده .  ویرانه هایی در اطراف این بندر تاریخی وجود دارد که در زیر آنها، شهر باستانی، سکه‌ها، سفالینه‌ها و اشیا سنگی متعددی کشف شده .گلوله های ساخته شده از گل پخته که در اطراف شهر به چشم میخورد نیز نشان از قدمت این بندر باستانی دارد .

 

اقتصاد و مردم

به واسطه مهاجرانی که از شهر های اطراف به این منطقه آمده اند اقوام مختلفی ساکن این شهر هستند . مذهب مردم شیعه و سنی است . محله های عرب نشینی در این شهر وجود دارد و همچنین اقوام دشتی نیز در برخی مناطق گناوه سکونت دارند. اما به طور کلی شهر گناوه از مناطق لر نشین به شمار می رود . گویش مردم غالبا لری است و از گذشته تا امروز شغل مرسوم بین مردم ماهیگیری بوده است . به همین دلیل ماهی مهم ترین سوغات این منطقه محسوب میشود . انواع ماهی های شور، سرخو و هامور در اعلا ترین نوع خود در بازار این بندر خرید و فروش میشود .

 

 

به جز ماهی دست سازه هایی از حصیر و همچنین سفال های منقوش به دست زنان هنرمند بومی منطقه، از سوغات های بندر گناوه بوشهر به شمار میروند . علاوه بر ماهیگیری کشاورزی نیز در برخی مناطق رونق دارد و مهم ترین محصولی که از این منطقه صادر میشود خرماست . هرچند به دلیل کمبود آب کشاورزی این منطقه به نگهداری و کشت نخل و کشت دیمی گندم و جو محدود میشود .

 

غذاهای محلی

یکی از لذت بخش ترین چیزهایی که میتوانید در سفر به این خطه تجربه کنید چشیدن غذاهای محلی بی نظیر و خوش طعم جنوبی است . میگو پلو را میتوان معروف ترین غذای بندر گناوه قلمداد کرد. این غذا به دلیل طبع گرم که ناشی از ادویه زیاد و تند و تیز آن است برای فصل های سرد مناسب است .

قیمه بوشهری یکی دیگر از غذا های گناوه است که بیشتر در مجالس سرو میشود . غذا های زیاد دیگری نیز در این بندر وجود دارد که تجربه ی آنها خالی از لطف نیست .

 

چرا به بندر گناوه سفر کنیم ؟

خرید

شاید اشتباه نکرده باشیم اگر خرید ارزان و باکیفیت در بندر گناوه را مهم ترین انگیزه گردشگران و مسافران برای سفر به این منطقه بدانیم . بازار های زیادی در گناوه وجود دارد که میتوان اجناس خارجی و باکیفیت را با قیمت معقول در آنها پیدا کرد . تنوع این بازار ها و کالاهای موجود در آن ها به حدی است که میتوان روزها در این منطقه به گشت و گذار در بازارها و خرید کردن پرداخت .علاوه برمراکز تجاری بزرگ و معتبر مغازه ها و دست فروشان زیادی در این بندر هستند که میتوان از آنها خرید کرد . اغلب اجناس موجود در بندر گناوه را ملوانان و خدمه کشتی از کویت و امارات به این منطقه می آورند که اصطلاحا به این اجناس ته لنجی میگویند .

پوشاک لوازم‌برقی، ظروف، سیسمونی ، لوازم آرایشی و بهداشتی و … بخشی از چیزهایی است که در بندر گناوه میتوانید با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب بخرید . شاید تنها مشکل این اجناس نداشتن گارانتی باشد .

سواحل تماشایی

همان طور که میدانی و مشخص است بند گناوه در خط  ساحلی دریا خلیج فارس قرار دارد . ساحل صدفی این بندر یکی از تماشایی ترین و زیبا ترین سواحل خلیج فارس است .  شما میتوانید در این ساحل همه آن چه یک شهر بندری دارد را تماشا کنید . از حرکت لنج ها و کشتی ها در آب گرفته تا شنا کردن دلفین ها . در هنگام غروب این زیبایی به اوج خود میرسد .ماهیگیران در این ساعت ها در اوج رفت و آمدند و مشعل‌های شعله‌ور جزیره خارک و خارگو در شب تصویری به یاد ماندنی در این سفر برایتان ثبت میکند .

یازدید از دیدنی های بندر گناوه بوشهر

رفتن به مکان های دیدنی این شهر و بازدید از آنها یکی دیگر از دلایلی است که گردشگران را برای سفر به بندر گناوه بوشهر ترغیب میکند .

تپه های باستانی

همان طور که گفتیم در بندر تاریخی گناوه آثاری وجود دارد که نشان از قدمت آن است . تپه های باستانی کشف شده در اطراف این بندر یکی از این آثار است که به دوران باستان مربوط است . این تپه ها که تپه شاه ناصری، تل محمد حیدر، تپه قلعه کلات نام دارند همگی در اطراف روستای تل‌تل قرار گرفته اند . بعضی از بومبان بر این باوند که در تپه محمد حیدر گنجی ارزشمند وجود دارد که یک اژده‌ های هفت سر از آن محافظت می‌کند.

تالاب حله

از دیگر دیدنی های بندر گناوه میتوان به تالاب حله اشاره کرد که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال شرق بوشهر واقع شده است . این تالاب که یک زیستگاه قوی برای حیوانات مختلف است در اثر طغیان رود حله به وجود آمده و در اثر جزر و مد دریا بزرگ تر شده است . در تالاب حله که ۳۰ هزار هکتار مساحت دارد پرندگان و ماهیان زیادی زندگی میکنند .

جزیره میر مهنا

در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از بندر گناوه جزیره ای به نام میر مهنا قرار دارد . بندر ریگ زمانی تحت سلطه ی پرتغالی ها و هلندی ها بوده که با تلاش های میرمهنا از شخصیت های مهم این منطقه از سلطه بیگانگان در آمد و  گسترش یافت . نام این جزیره به دلیل انگور و انجیر های خوش طعم و کم نظیرش از گذشته تا به حال شهرت دارد .

 

 

بهترین زمان سفر به بندر گناوه

 

بندر گناوه هم مانند سایر شهر های جنوبی ایران گرم و شرجی است . بنابراین اگر بخواهم بهترین زمان برای سفر به این منطقه را پیشنهاد دهیم از نیمه پاییز تا فروردین مناسب ترین وقت است . از آنجا که دمای هوا در این شهر در تابستان ها به ۵۰ درجه میرسد تحمل آن برای غیر بومیان طاقت فرساست . اما در پاییز و زمستان هوایی معتدل تر در این خطه حاکم است و دشت های اطراف بندر  با گل های رنگارنگ در این فصول تصویری دیدنی برایتان خلق میکند .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها